Thursday, June 07, 2007

Perkahwinan Dan Masa Depan Negara



Akhirnya penulisan beberapa blog akan memperkatakan bahawa Abdullah Hj Ahmad, Perdana Menteri dalam Kerajaan Tiga Beranak yang memerintah Malaysia akan berkahwin dengan orang gajinya telah menjadi kenyataan. Pengumuman Jabatan Perdana Menteri itu sebenarnya terpaksa dilakukan dalam keadaan semua rakyat mempertikaikan Imam Besar Islam Hadhari itu seperti bersekedudukan dengan seorang perempuan yang bukan muhrimnya, kerana semua orang sudah mengetahui akan peranan bakal pengantin itu dalam masa beberapa bulan ini.

Cerita dari mulut ke mulut ialah kisah seorang Pegawai Kanan Kerajaan yang cuba menghubungi Perdana Menteri di Seri Perdana untuk memaklumkan satu perkara membabitkan urusan rasmi. Apabila dihubungi, pihak Seri Perdana telah menyambung ke bilik tidurnya, tetapi panggilan itu disambut seorang perempuan yang mengatakan bahawa Perdana Menteri sedang berehat dan tidak mahu diganggu. Oleh kerana tidak puas hati Pegawai itu meminta penjelasan kepada staf di Seri Perdana sekali lagi kenapa tidak disambung kepada Perdana Menteri sendiri dan staf memaklumkan memang talian itu sudah disambungkan ke bilik tidur Perdana Menteri. Maka pegawai itu bertanya sendiri siapa kah perempuan di bilik tidur “boss” nya dan adakah semudah itu seorang perempuan yang bukan muhrim boleh duduk dalam bilik tidur seorang Imam dan mana pergi pengawal keselamatan, tetapi dalam masa dia menyoal, dia juga menjawab semula mungkin itu memang dalam pengetahuan dan kebenaran Perdana Menteri.

Tiada siapa yang tidak siuman untuk tidak mengucapkan Selamat Pengantin Tua kepada dua mempelai itu. Tetapi dalam masa empat tahun dulu, rakyat melihat cinta Abdullah Hj Ahmad kepada Endon Mahmood boleh di ibaratkan macam Shah Jehan yang membina Taj Mahal sebagai tanda kasih kepada isterinya, dari juak-juak UMNO macam Brigedier Jeneral (B) di Ibu Pejabat UMNO, sanggup mencadangkan nama Endon Mahmood pada satu Dewan di Ibu Pejabat UMNO, yang semua orang tahu bahawa Endon Mahmood tidak mempunyai apa - apa jasa pun kepada UMNO. Di tambah pula tanpa sebab Kementerian Kesihatan terpaksa mengeluarkan bajet jutaan membuat Hospital Kanser Payu Dara di Putera Jaya dan bakal dinamakan Hospital Cancer Endon Mahmood.

Nampaknya pengumuman kahwin Abdullah Hj Ahmad jika ambil dari segi apa yang diceritakan orang, sebenarnya, Endon Mahmood sudah sihat bila Abdullah Hj Ahmad sudah ditunjuk menjadi Perdana Menteri. Malangnya penyakit kanser nya datang semula bila mengetahui bahawa suami yang difikirkan takut dengan dia, sehingga kawan-kawan dalam UMNO memang tahu bahawa Abdullah Hj Ahmad di anggap takut bini kerana kalau tidak tak kan dia ikut sama meminta tetamu meninggalkan rumah bila Endon Mahmood sudah menjerit sedar bahawa Abdullah Hj Ahmad sudah bermain mata dengan adik iparnya. Itulah yang dikatakan punca kansernya menyerang semula.

Dan khabarnya bila di Amerika semasa berubat, maka berlaku pertengkaran kedua mereka suami isteri dan berkatalah Endon Mahmood bahawa kalau dia nak kahwin dengan Jeanne tunggu dulu dia mati dan rumputnya dikuburkan sudah tinggi. Agak inilah yang dikatakan oleh orang-orang yang rapat dengan Abdullah Hj Ahmad bahawa perkahwinan ini wasiat Endon Mahmood dan kemungkinan rumput di kuburnya sudah panjang. Wallah alam bisab.

Bila Abdullah Hj Ahmad berkahwin dengan Jean Denker yang sudah pasti dia bukan Melayu dan Abdullah Hj Ahmad terpaksa menunjukkan jiwa Melayu sehingga setiap kali Perhimpunan Agung UMNO dia terjerit-jerit "Hidup Melayu" akhirnya ini menjadi lambang Imam Besar Islam Hadhari ini. Jika di Turki, seorang calon Presiden tidak dibenarkan bertanding kerana punya isteri yang bertudung "skaf" bukan yang berbentuk telekung atau nampak muka sahaja, boleh diterima kerana memang Turki negara sekular. Tetapi di Malaysia yang ditadbirkan oleh Kerajaan Tiga Beranak dan Perdana Menteri bertaraf Imam Besar mazhab Islam Hadhari memang waktu Endon Mahmood hidup dia tidak pernah bertudung kepala dan dengan gambar yang di edarkan Jeanne Danker juga dalam keadaan yang sama. Kesimpulannya soal nafsu akan menewaskan "hidup melayu" kerana ahli-ahli UMNO yang memikirkan semangat itu akan juga menjurus untuk berkahwin dengan memilih dahulu orang Melayu, bukan tak ada orang Melayu yang hebat.

Maka bila seru kepada anak-anak muda perempuan untuk memakai tudung, maka ada yang menjawab bahawa pastikan dulu Imam Besar Islam Hadhari yang bernama Abdullah Hj Ahmad itu isterinya memakai tudung, dan jika kami di bawah umur 25 tahun masih manis lagi tidak bertudung tetapi kalau umur sudah 50 tahun ke atas, tak sedar-sedar lagi. Sebelum mengajar manusia dengan ajaran Islam Hadhari eloklah imam itu mengajar isteri dan anak termasuk menantu dahulu, itu kata seorang pelajar IPT yang dirayukan supaya memakai tudung.

Malaysia akan terus bertambah malang di bawah pentadbiran Imam besar ini, satelah segala usaha dilakukan untuk memperkayakan anak, menantu, adik dan ipar-duai serta sedang bercadang untuk menjual sebahagian tanah di Johor atas nama pembangunan WPI kepada negara asing khasnya Singapura. Maka jika dia masih diangkat menjadi Presiden UMNO maka dengan sendiri nya sebuah papan tanda satu cawangan di Jalan Raja Abdullah, Kg Baharu, Bahagian Titiwangsa yang menulis "UMNO Benteng Melayu" sudah tidak relevan lagi.

Mekanisme demokrasi di Malaysia samalah seperti di Indonesia sebelum reformasi dulu ia itu menganut sistem demokrasi perwakilan (representative democracy) dan tidak menganut sistem pemilihan langsung seorang Perdana Menteri. Maka terpilihnya seseorang menjadi Perdana Menteri merupakan keputusan elit politik yang berkuasa seperti UMNO dan seseorang yang menjadi Presiden UMNO dan kemudian bergabung dalam satu pakatan kerajaan campuran dengan satu nama dan lambang Barisan Nasional, maka sudah pasti dia menjadi Perdana Menteri di waktu berlakunya pilihan raya, bertambah pula dengan Perlembagaan 1957 yang memberi kuasa prerogatif kepadanya untuk membubarkan Dewan Rakyat. Ini sudah pasti sebagai seorang yang berkuasa akan memastikan "yesman" supaya ada tempat menjadi calon dan segala tindakan rasuahnya boleh dipertahankan oleh Perdana Menteri seperti mana berlaku kepada Musa Aman di Sabah. Ini adalah kerana Musa Aman adalah penyokong kuatnya dan berkuasa untuk mengawal Ketua-Ketua UMNO Bahagian tidak satu pun penyiasatan dilakukan kepadanya.

Telah tiba masanya, parti-parti pembangkang merubah cara bertindak mereka untuk menumbangkan Barisan Nasional, kecuali DAP yang di dominan dengan orang-orang Cina, lantas mereka memang tidak berminat menubuhkan kerajaan sebaliknya bersedia menjadi alat ugutan MCA kepada UMNO dalam beberapa isu kepentingan Cina, dan semua perjuangan DAP berjaya melalui MCA dan terakhirnya ialah dengan UMNO hampir 22 orang dalam kabinet bolah di kalah oleh empat Menteri MCA yang meminta penggunaan Bahasa Melayu hendaklah dikenali sebagai Bahasa Malaysia. Perkara ini boleh berlaku kerana UMNO tidak seperti dulu, di mana parti MCA, MIC dan lain-lain parti dalam Barisan Nasional bergantung dengan UMNO tetapi hari ini UMNO-lah yang bergantung dengan mereka dan pergantungan itu adalah kerana Abdullah Hj Ahmad mahu menjadi Perdana Menteri dan bukan berjuang untuk "Hidup Melayu"

Cara bertindak parti pembangkang bukan menyerang Suruhanjaya Pilihan raya-SPR tetapi membuat reformasi Perlembagaan ia itu supaya jawatan Perdana Menteri di masukan sebagai pilihan secara langsung dari rakyat (pengundi) dan sesiapa pun boleh menamakan diri untuk bertanding dalam mana-mana kawasan pilihan raya serta mengisytiharkan diri untuk Jawatan Perdana Menteri. Setiap pengundi diberi dua kertas undi, satu untuk menghantar wakilnya menduduki kerusi dewan rakyat dan kedua untuk jawatan Perdana Menteri, jika dia mendapat undi popular yang mencukupi dan boleh dilantik menjadi Perdana Menteri oleh Yang Di Pertuan Agong maka perkataan "mendapat kepercayaan ahli dewan" akan bertukar dengan "mendapat sokongan undi rakyat" kerana perlembagaan memperuntukkan pelantikan Perdana Menteri didahulukan bagi menubuhkan kerajaan selepas PRU.

Soal teknikalnya sama-samalah kita fikirkan kerana negara sudah banyak pakar pemikir undang-undang. Inilah reformasi yang patut dibuat oleh Parti Keadilan Nasional atau PAS sendiri dari membuat tindakan menambah musuh menyerang SPR

Jika tidak mahu pun perubahan mekanisme, untuk tempoh 50 tahun akan datang beginilah nasib rakyat Malaysia terutama orang Melayu kerana diletakan lembu pun dia akan berkata "mana titah patik junjung" dan berterusan Abdullah Hj Ahmad memupuk kekayaan nya. Alangkah malang juga nasib ahli UMNO mendapat Presiden parti yang “taste “ nya hanya sekadar orang gaji. Dan bertambahlah pula sekarang dia sudah macam “buy one you can get 2 free” atau beli satu dapat dua percuma.

Sang Kelembai: Makna perkahwinan ini, mana-mana isteri Menteri itu kena sedarlah bahawa jangan sombong sangat dengan orang gaji termasuk dari INA macam dua tiga kerat isteri Menteri UMNO, kalau dia mati dulu dikhuatiri Menteri duda tu akan kahwin dengan orang gaji dan segala gelaran Datin berpindah kepadanya, siapa tahu walau pun umur dah sampai 70 tahun. Jadi beramai-ramailah kita dengar suara Rosmah Mansor yang akan menyebut Jeanne Danker yang pernah menyambut dia, dengan memanggil Jean Danker sebagai Yang Amat Berbahagia Datin Seri dan sama-sama bertaruh teh tarik.. agak-agak MB/KM mana yang akan mula memberi pingat Datuk atau Datuk Seri kepada Jean Danker, Sang Kelembai ambil Ali
Rustam@Ali Ketam dari Melaka.

11 comments:

alhusseyn said...

Macamana rumput tak panjang - Pak Lah dah kasi naik gaji dan kata : kurangkan kerja sampingan - Lalu pegawai kerajaan yg jadi tukang kebun part time yg dok cabut rumput kat kubur tu pun cabut larilah!
Ali Rustam nak ambil hati Pak Lah ....sebab kemungkinannya dia pengusaha Tongkat Ali dan mahu dptkan projek membekal 'ubat kuat tu' utk Pak Lah....

Anonymous said...

Pada saya, rakyatnya umumnya gembira dengan berita perkahwinan PM kita. Tetapi hanya rasa `TERKILAN' dengan cara PM yang cuba merahsiakan rahsia yang bukan rahsia lagi. Isunya sekarang adakah PM telah berbohong dengan menafikan `khabar angin' sebelum ini? Semua individu mempunyai hak menyimpan rahsia sendiri tetapi berlainan dengan seorang PM di mana berita sebegini adalah sesuatu yang mengembirakan. Jadi selain dari menefikannya bukankah baik sekiranya beliau hanya berkata sekiranya benar nanti beliau akan umumkan.
Tidak salah berkahwin dengan sesiapapun walaupun hanya menjadi pengurus kediaman Seri Perdana mungkin tanggapan dan budaya seseorang adalah berlainan. PM hanya nak beri `surprise' macam hak beliau nak umumkan pilihanraya kot.

ashraf haikal affendi said...

Biarlah dia nikah daripada selama ini menimbulkan pelbagai fitnah, kita doakan ajelah yg semoga pak lah akan bahagia hingga ke akhir hayat...bukankah rezeki,jodoh pertemuan dan ajal maut itu kuasa Allah. Tiada siapa yang mampu untuk mengubahnya dan sesungguhnya hanya Allah yang tahu tentang apa yang berlaku.
Allahyarhamah Datin Seri Endon yang dah meninggal tu pun tak payahlah kita kaitkannya, yang pergi takkan kembali dan yang hidup perlukan semangat baru untuk terus hidup...
Lumrah manusia kan...
Sudahlah tu...

Anonymous said...

dah lama tunggu tulisan Pak Kelembai :)
nampaknya sumber rujukan Pak Kelembai makin boleh dipercayai..
kalaulah Pak Lah berkahwin dengan isteri yang bertudung, mesti dapat untung besar jugak untuk perhitungan politiknya..
tapi, apa nak buat..demi cinta hamba turutkan

Anonymous said...

Kalau benar la Jane ni bekas orang gaji, malang sungguh Puan Sri, Datin dan Datin Seri yang ada.

Terpaksa lah beri penghormatan pada bekas orang gaji pulak.

Bagi rakyat Malaysia yang lain, lagi malang, sebab langsung tak tau tentang biodata bakal bini PM ni.

Entah minah indon ke , minah pilipina ke atau minah apa ke benda nye.

Security clearance macam mana? Oh lupa lak menterinya orang tu jugak.

Lepas ni banyak lagi menteri kabinet pun ikut jejak imam hadhari ni kot.

Anonymous said...

saudara yasin semestinya tidak mengenai saya..namun saya agak terikut nukilan dan nama saudara......pernah sekali saya ke balai polis batu kikir dan kpb yang baru ditukarkan dari ipk kl menceritakan perihal saudara....apabila saya mula membaca blog saudara lebih 1tahun lalu...saya terasa saudara lebih kepada seorng yg kecewa dan marah....namun hari ini secara tidak sedar tulisan saudara byk mempengaruhi saya.....tahniah...walau blog saudara tidak berada dalam senarai top10...namun saudara amat bagus dalam memberi kesan dalam penulisan saudara.....tulisan saudara sinikal, realiti, kelakar, sedih, geram, marah...semua perassan itu hadir tetapi tidak beremosi...memberi impak secara tidak sedar

Anonymous said...

PAK LAH KAHWIN LAGI... (lagu 60an)

Pak Lahku kahwin lagi,
dgn Jeanne yang jelita,
Sungguh riang di hati mendapat isteri ke dua..

Tapi sayu rasa di hati,
terkenang Kak Endon yg telah pergi,
Akak Endon sukar diganti,
tapi Pak Lah kahwin lagi...
Pak Lah kahwin lagi...

budak_suruhan said...

saya gembira kerana blog pak kelembai memaparkan fakta luar jangka yang sahih... terima kasih!

Anonymous said...

Semuga anda akan tersu menulis dengan ikhlas.

Akhir2 ini banyak laman2 berita, web sosio-politik dan blog boleh di beli jual.

Harap tak berlaku pada sang kelembai.

Anonymous said...

Kata Sang Kelembai "...agak-agak MB/KM mana yang akan mula memberi pingat Datuk atau Datuk Seri kepada Jean Danker, Sang Kelembai ambil Ali Rustam@Ali Ketam dari Melaka" akhirnya terbukti tepat sekali! Memang dari Melaka pon datangnya anugerah tu.

Anonymous said...

Pihak jabatan agama Islam kena buat siasatan tentang dakwaan Jeane hanya di ceraikan kurang sebulan dari tarikh akad nikah. Ini bermakna edah Jeane belum habis lagi ketika dinikahkan. Dan ini bermakna, nikah tersebut tidak sah dan Iman Besar Hadhari boleh disabitkan kesalahan bersekudukan.

Kerajaan Tiga Beranak
Imam Besar Mahzab Islam Hadhari
Solidariti bersama bloggers Malaysia