Wednesday, July 18, 2007

Nuri dijumpai, 6 terbunuh. Siapa Pembunuh

Akhbar Utusan Melayu, Rabu 18hb Julai 2007 melaporkan tajuk berita "Semua Terkorban" ia itu merujuk kepada perjumpaan Helikopter TUDM yang hilang pada 13 Julai 2007. Pengertian berita itu bahawa ke enam - enam anggota TUDM itu meninggalkan dunia kerana Helikopter itu terhempas ke darat. Tetapi bila akbar Berita Harian pada tarikh yang sama melaporkan "Nuri dijumpai, 6 Terbunuh", tajuk itu menjadi persoalan bagi orang yang nak faham, ia itu Siapa Pembunuh, kerana jika anggota itu terbunuh tentu ada orang yang membunuh, adakah Helikopter itu ditembak?

Bagaimana pun kita warga negara Malaysia mesti secara bersama - sama mengucapkan takziah kepada keluarga yang ditinggalkan oleh anggota TUDM yang meninggalkan dunia dan kepada mereka beragama Islam, sewajarnya membacakan Al Fatihah untuk didoakan roh-roh mereka dirahmati Allah.

Betapa pun Menteri Pertahanan sudah menjawab akan sebab kemalangan itu, semua rakyat mula bertanya kenapa begitu mudah memberi alasan cuaca menyebabkan Helikopter itu terjunam. Adakah Malaysia di samping mempunyai Kapal Terbang Pejuang yang canggih dan Kapal Selam yang termoden, tidak mempunyai radar yang sofistikated di pengekalan radar TUDM di Bukit Jugra.

Berdasarkan pengakuan TUDM, helikopter hilang setelah 10minit berlepas dari Pangkalan TUDM di Sungai Besi, sudah pasti maklumat cuaca sudah dimaklumkan kepada Juruterbang atau pihak seperti Jabatan Kaji Cuaca juga boleh membantu maklumat perkembangan cuaca.

Berdasarkan gerakan SAR-Mencari dan Menyelamat gerakan mereka memakan tempoh lima hari, maka ini memberi pertunjuk bahawa kelengkapan keselamatan kita belum mencukup bagi menghadapi sebarang kemungkinan ancaman keselamatan negara. Jika satu helikopter yang hilang, memakan masa lima hari, bagaimana jika berlaku peperangan. Betapa pun kerajaan telah mendahului Jabatan Forensik mengatakan bahawa kematian mereka adalah pada hari kemalangan itu. Bagaimana jika terdapat anggota yang cedera dan jika disegerakan rawatan kemungkinan nyawa anggota itu diselamatkan.

Memanglah kematian itu takdir, sebagai orang Islam menerima qada dan qadar Allah tetapi jika kematian itu disengajakan, adakah itu takdir dan gada dan qadar Allah SWT. Maka kesimpulan kematian enam orang itu sama taraflah dengan kematian yang disebabkan kemalangan jalan raya atau kematian mengejut. Tetapi amatlah malang akan pembuktian cara SAR kita, terpaksa menggunakan lebih satu ribu tenaga bagi mencari satu helikopter yang hilang. Sepatutnya dengan kebanggaan punya wang yang melimpah dan ekonomi yang baik Kerajaan sewajar membayar sejauh mana kos syiling untuk pertahanan.

Semasa negara tidak di war-war negara mewah, perbelanjaan pertahanan mengambil tempat yang pertama dan di ikuti pelajaran. Semasa itu rakyat tidak pernah merungut tingginya perbelanjaan pertahanan atau keselamatan kerana sedar akan keperluan pertahanan dan keselamatan negara. Hari ini dengan jumlah wang yang dibelanjakan seperti membuang duit kelongkang dengan beberapa projek yang tidak berfaedah, belanja pertahanan sudah diabaikan.

Jika membeli senjata pun, dia menimbulkan polemik yang berpanjangan, beli kereta kebal, meriam tak boleh pakai, beli jet canggih pulangan dua orang nak naik ke bulan, beli kapal selam, ada orang ambil komisen dan tukang penterjemah di bom. Macam-macam hal berlaku. Ringkasan Kementerian Pertahanan macam membeli besi buruk, dan adakah besi-besi buruk itu yang hendak mempertahankan negara.

Peristiwa 13 Julai itu dan sebelum entah beberapa kali Helikopter Nuri itu membuat hal, ada yang jatuh, ada yang rosak dalam penerbangan dan sebagai nya. Menteri Pertahanan masih mengatakan dia sesuai dipakai. Mungkin tanpa membuat tuduhan atau juga menyebarkan fitnah, eloklah Menteri Pertahanan mengarahkan TUDM membuat kajian terperinci, bukannya menyiasat dari mula "take off" dan kemudian jatuh terhempas tetapi sebaliknya setiap “detail” menjurus kepada kejuruteraan Helikopter itu termasuk senarai-senarai alat gantinya yang pernah digunakan oleh Helikopter itu.

Khabarnya alat ganti Helikopter tersebut bukan dibeli terus dari pembuat atau pengilangnya atau pun syarikat yang diberikan lesen sebagai menjual alat ganti itu tetapi dari satu syarikat yang tidak punyai apa-apa kemahiran teknikal tentang Helikopter, kenapa jika masih ada lagi 20 unit helikopter itu pihak Kementerian Pertahanan tidak membeli alat ganti secara terus dan tempoh hampir 38 tahun helikopter itu dipakai sudah berapa banyak jurutera TUDM dihantar menyambung pelajaran dan latihan di kilang pembuatnya.

Rakyat berhak mengetahui akan soal jaminan pertahanan negaranya, jika insiden Nuri terhempas memakan masa lima hari mencarinya, maka bagaimana dengan jutaan ringgit dibelanjakan dengan satelit yang dilancarkan oleh Maxis dengan wang kerajaan itu. Apa yang dibuat oleh Pusat Penyelidikan Pertahanan, adakah mereka makan tidur?

Sudahlah rakyat Malaysia merasa sedih atas kematian dua juruterbang itu dan kerugian yang kerajaan tanggung. Dalam keadaan keluarga anggota dalam berdebar menunggu Operasi SAR, Menteri Pertahanan tidak melawat ke tempat itu, jauh sekali Imamnya Besarnya Abdullah Hj Ahmad yang nak melaksanakan Islam yang ada had dan ada hari memang jenis orang yang tidak peduli soal rakyat sebaliknya boleh bersuka ria dengan mendengar lagu-lagu orkestra RTM di kediamannya dan kemudian pergi bercuti secara diam-diam. Agaknya ini pengajaran Islam Hadhari, bila rakyat banjir kamu lari, jika ada Anggota Tentera kamu kemalangan yang belum ada jawaban, kamu pergilah bercuti dengan bini baru kamu. Ma’syalllah.

Apa pun, Kementerian Pertahanan mestilah membetulkan semula format penerbangan Helikopter Nurinya, kesemua “chek list” dibacakan satu persatu sebelum pesawat diterbangkan, keadaan cuaca mestilah dipastikan dulu selamat untuk penerbangan. Kelengkapan pakaian juruterbang dan krew mestilah setanding dengan keadaan juruterbang pejuang yang moden lengkap dengan GPRS nya. Biarlah kita berbelanja jutaan ringgit untuk menyelamatkan nyawa anggota tentera kita yang tidak mati berperang sebaliknya dibunuh oleh kecuaian kita semua. Begitu juga kesihatan juruterbang mesti dipantau setiap masa dan juruterbang wanita yang uzur tidak dibenarkan menerbangkan pesawat sama sekali.

Kementerian Pertahanan sewajarnya, walau pun tidak digalakkan di dalam Islam, setiap kubur-kubur perwira yang terkorban dalam tugas diberikan batu nisan percuma dengan lambang angkatan tentera Malaysia dan nyatakan sebab kematiannya, semoga orang yang menziarahi kubur akan mengetahui bahawa dalam kawasan kubur ada dikebumikan seorang Pahlawan. Telah tibanya masanya Kementeriannya memberi bantuan kewangan tanpa pinjaman kepada anak-anak Pahlawan satu masa nanti ada yang berjaya dalam Pelajarannya termasuk keutamaan masuk ke sekolah berasrama penuh dan MRSM.

Sang Kelembai: Mengucapkan takziah kepada anggota TUDM yang terkorban kemalangan helikopter tersebut. Kalau TUDM memperingati Pahlawan yang terkorban ini sesuailah nama yang terkorban disenaraikan di Muzium TUDM.


Berikut ialah rekod kemalangan helikopter Nuri dari beberapa sumber akhbar dan internet. Sekurang-kurangnya 13 kemalangan dan 73 orang terkorban yang melibatkan helikopter Nuri.
1969 – Nuri terhempas di Sarawak. 4 anggota TUDM terkorban
1976 – Nuri ditembak pengganas komunis dan terhempasdi Gubir, Kedah. 11 anggota tentera terbunuh.
1980 – Beberapa kejadian Nuri terhempas dilaporkan di Perak. Tiada yang terkorban.
1981 – Nuri terhempas di Kuching. 2 anggota TUDM terkorban, 13 yang lain cedera.
1981 – Nuri terhempas di Batu Melintang, Perak. 4 anggota TUDM cedera.
1989 – Nuri terhempas antara Gunung Gerah dan Gunung Bilah di sempadan Kelantan-Perak border. 21 orang terkorban.
1989 – Nuri mendarat cemas di Felda Sendayan,Seremban. Tiada kecederaan dilaporkan.
1989 – Nuri terhempas di Lundu, Sarawak. 16 anggota tentera terkorban.
1996 – Nuri terhempas ke dalam laut berdekatan MukaHead, Pulau Pinang. 2 juruterbang terkorban, 3 anggotaTUDM hilang.
1997 – 2 helikopter Nuri terhempas selang beberapa minit di Sipitang, Sabah. 8 anggota tentera terkorban.
2004 – Nuri terhempas di Butterworth. 2 anggota TUDM terkorban, 1 orang cedera.
2004 – Nuri terhempas di pergunungan Long Seridan,Sarawak. 3 anggota TUDM terkorban, 7 cedera.
2006 – Nuri mendarat cemas di sebuah kawasan lapang di Kuala Sedaka

8 comments:

Anonymous said...

Dengar khabar helikopter Nuri ni dibeli pada tahun 1968 dan semasa pembelian ianya bukanlah 'first hand' tapi 'second hand'. Kalau di Peranchis sekarang, helikopter ni dianggap sebagai besi buruk. So, tak heranlah kalau Nuri ni selalu sangat terhempas sebab walaupun diupgradekan, atau ditukar spare partnya, ia dah 'uzur' sangat! Dah sampai masanya kerajaan dan Kementerian Pertahanan khususnya mengambil tindakan sebab ramai yang dah terkorban ~ mati sia-sia, disebabkan besi buruk yang masih kita gunakan. Tersangatlah hairan kenapa Najib dan Pak Lah tidak turun padang lihat apa sebenarnya berlaku. Mereka berdua ni cuma pandai bagi statement dekat press saja. Itu sebab orang-orang bawah tak buat kerja. Bayangkanlah kalau terjadi peperangan, mudah saja musuh menyerang sebab pakai senjata dan pengangkutan yang 'nazak' dan agaknya Pak Lah dan Pak Jib yang lari ke luar negara dulu.

zukri valenteno said...

Sang Kelembai,

Helikopter Sikorsky Sea King S-61A4 yang dinamakan "Nuri" oleh TUDM sudah berusia lebih daripada 40 tahun. Ianya dikomisyen (bermakna dibeli) oleh Tentera Udara pada 1967, iaitu 40 tahun lalu manakala tahun pembuatannya biasanya lebih daripada 5 tahun lebih awal, atau mungkin lebih daripada itu. Dan mungkin ja ianya adalah pembelian barangan terpakai, iaitu second hand.

Ini bermakna Nuri telah berusia lebih kurang 45 tahun dan bagi sebuah tentera yang mempunyai pesawat pejuang/tempur yang canggih seperti F/A-18 Hornet, MiG-29N Fulcrum dan Sukhoi kita sewajarnya sudah tidak lagi menggunakan Nuri sebagai pesawat pengangkut atau untuk apa-apa pun tujuan, noktah.

Nuri tidak lagi sesuai dan sudah ketinggalan zaman, daripada segala segi termasuklah peralatan avioniknya. Statistik yang ada, sekurang-kurangnya dalam TUDM sendiri boleh menjustifikasikan perkara ini.

Tentera Udara di dunia zaman moden hari ini tidak lagi menggunakan Sikorsky Sea King S61-A4 yang sudah usang untuk tugas aktif kerana memilih untuk menggunakan variant Sikorsky yang lebih baru, moden dan serba canggih untuk tugas aktif.

Di Malaysia kita masih menggunakan Nuri untuk serba macam tugas -- pengangkut anggota, cari dan menyelamat, penerbangan ehsan dan pelbagai lagi kecuali satu -- mengangkut VIP kerana di kalangan pihak atasan Kementah amat mengetahui keupayaan Nuri. Tiadalah misteri di sini.

Nuri sudah tidak lagi selamat untuk kesemua tugas ini dan hanya layak dibersarakan ke Muzium Tentera Udara untuk tatapan umum.

Memanglah Sikorsky adalah nama besar yang amat diyakini sebagai pembuat helikopter namun model S61-A4 tidak lagi dibuat yang bermakna tidak lagi dalam permintaan yang juga bermakna ianya sudah diganti dengan variant yang lebih baru, canggih dan serba selamat.

Ada petikan di kalangan anggota Tentera Udara kita yang merujuk Nuri sebagai "The Flying Coffin" berdasarkan rekod perkhidmatan yang buruk. Statistik yang ada turut menjustifikasikan gelaran ini.

Bukan buruk sebagai pesawat terbang yang tidak realiable akan tetapi disebabkan usianya dan tugasnya sebagai "work horse" TUDM untuk sekian lama, pesawat ini sudah menjadi semacam suatu hazard bagi mereka yang mengendali dan menaikinya.

Semasa berkhidmat sebagai wartawan dengan Bernama dan membuat liputan ketenteraan, saya dan seorang rakan pernah menolak untuk menaiki pesawat Nuri kerana khuatir akan keselamatannya dan sebaliknya memilih untuk menaiki kenderaan darat untuk ke Kuantan. Biarlah kami menaiki land rover defender 911 untuk selama 5 jam ke kuantan daripada terbang untuk selama 30 minit dalam keadaan bimbangkan keselamatan yang tidak menentu.

Tentera Udara Amerika Syarikat yang merupakan terulung di dunia tidak menggunakan model-model Sikorsky sebagai sandaran utama atau untuk barisan hadapan sebaliknya model-model yang lebih baru dan itu pun bukan untuk tugas aktif tentera udara akan tetapi bagi Pasukan Kawalan Pantai atau US Coast Guard dan US National Defense atau Pertahanan Awam.

Sampai masanya TUDM menukar kepada pesawat terbang helikopter dari jenis yang lebih moden dan selamat seperti Agusta, Bell dan pelbagai lagi. Tentera Udara US yang menggunakan Bell UH-1D atau diberi nama "Huey" oleh pengendali dan mereka yang menaikinya.

Model ini adalah yang paling lama (bermakna tahan lama) dalam perkhidmatan mereka yang digunakan sejak Perang Vietnam. Hari ini mereka masih menggunakannya.

Ada pelbagai nama yang mantap dalam industri pesawat terbang sebagai pembuat helikopter dan ini termasuklah Industri Pesawat Terbang Nusantara (IPTN) Indonesia, Afrika Selatan, Russia, Britain dan Amerika Syarikat. Pilihan adalah cukup banyak.

Sebagai individu yang pernah menaiki Nuri yang usianya lebih daripada saya, adalah dicadangkan agar Kementerian Pertahanan menukar Nuri kepada jenis yang lebih menyakinkan, selamat dan serba canggih sesuai dengan kemampuan pembelian Kementah lantaran kita punyai suatu fleet kapal selam yang kita belum pasti untuk menyelam di mana akan tetapi mode pesawat pengangkut diabaikan hanya kerana pak menteri sentiasa berkata "Nuri ok, boleh guna untuk selama 10 tahun lagi.." setiap kali berlaku kemalangan udara yang menyebabkan kematian.

Dahulunya kita pernah decommissioned McDonell-Douglas Skyhawk A4 PTM (peculiar to malaysia) yang kita beli sebagai pesawat terpakai selepas Perang Vietnam dan kita juga pernah decomissioned helikopter buatan Perancis Alloute dan pesawat pejuang Sabre yang kita namakan sebagai Tebuan, maka hari ini saya ingin mencadangkan Nuri decommissioned dengan segera untuk mengelak lebih ramai lagi anak Melayu terkorban.

Ya, yang ramai terkorban adalah anak Melayu dan persoalannya berapa ramai lagikah anak Melayu perlu dikorbankan sebelum kerajaan bercadang untuk menghentikan perkhidmatan Nuri untuk model pesawat terbang yang lebih selamat.

Kegunaan helikopter sebagai pesawat pengangkut adalah paling cekap, mudah dan selamat akan tetapi objektifnya tidak akan tercapai sekiranya TUDM masih menggunakan pesawat yang usianya sudah usang.

Sekiranya bapak menteri atau ksu atau setidak-tidaknya para pegawai kanan ATM berpendapat bahawa Nuri masih selamat mengapakah mereka tidak menggunakan Nuri sebagai pesawat pengangkut??

Dalam sejarah kegunaan Nuri, dua orang jeneral yang terkenal -- Mej-Jen Mustaffa Awang dan Brig-Jen Hasbullah Bond pernah terkorban pada kemalangan udara di Lundu, Sarawak.

Sejak itu, tiada lagi jeneral daripada ketiga-tiga perkhidmatan yang sanggup menaiki pesawat Nuri akan tetapi lebih rela menaiki pesawat pengangkut Hercules C-130H Charlie walaupun ianya perjalanan dari pangkalan udara Subang ke Kuantan. Mereka amat tahu bahana Nuri. Setidak-tidakpun jeneral 1 bintang pun tidak lagi berani menaiki Nuri untuk sebarang perjalanan walaupun dekat.

Namun mengapakah anggota-anggota lain masih kena detail untuk menaiki Nuri??

Anakbukit, Alor Setar, Kedah

Anonymous said...

saudara zahrin,

alasan lewat menjumpai nuri adalah cuaca dan hutan tebal. Dimana panglima TUDM berkata hujan lebat dan kabus tebal menghalang operasi SAR sama ada udara dan darat. kekuatan anggota SAR yang banyak dan diperkuatkan oleh unit khas ATM dan PDRM terhalang akan faktor di atas.

maka terfikirlah saya, jika inilah alasan utama kepada kekangan operasi SAR atau peperangan maka habis lah negara kita. Ini adalah kerana musush akan serang bila mana waktu hujan dan di kawasan hutan tebal akan di jadikan base camp musuh untuk serang malaysia. Unit2 komando kononnya pantas dan boleh digerakkan dalam apa jua keadaan semuanya haprak sahaja. Sebab komando macam kambing takut hujan dan sejuk. Komando apa???

Lambang utama komando adalah harimau agar ditukar kepada itik sahaja.

labu labi

Anonymous said...

Apa yang terjadi merupakan 'part and parcel of duty call' dan sudah tentu diatas kehendakNya! Perwira2 kita gugur menjadi lumrah dan jangan kita salahkan siapa2 kerna ianya suatu takdir, apatah lagi fungsi prajurit untuk berkorban apa saja untuk nusa dan bangsa!! Alfatihah untuk para2 syuhadah kiat.
Paling menyentuh dengan keberangkatan D2YMM SPB Yang di Pertuan Agong dan Permaisuri Agong!! Melihat Kebawah DYMM mendakap simpati keluarga syuhadah kita amat memilu dan takjub! Sedang kan pemimpin eksukutif kita entah dimana , sedar2 berada nun di Australia sedang mengulit Jen2 nya!! Islam hadhari le ni!!!

Anonymous said...

Saudara Zahrin yg dihormati,

Saya tertarik dengan kenyataan oleh saudara anak bukit. Dari pembacaan tulisannya, ternyata beliau saya jangka merupakan org yg mempunya pengalaman di dalam bidang ketenteraan.

Apa yg diperkatakan olehnya memang benar. Kita hanya ingin menunjukkan gah sebagai salah satu kuasa besar dlm ketenteraan dengan pembelian pesawat pejuang (yg hanya mampu bawa 2 org). Tetapi mereka lupa bahawa di masa aman ini, pesawat pengangkut terutama helikopter amat mustahak di dalam menjalankan pelbagai usaha menyelamat tak kira masa banjir, penerbangan ihsan dll.

Saya pun hairan kenapa punk-5 tentera kita boleh buta terhadap keperluan sebegitu. Adakah kerana mereka pun dikeldaikan atau memang ada udang disebalik mee. Hanya Tuhan yg maha mengetahui.

Dengan bilangan Nuri patah sayap yg sedikit, kelewatan di dalam operasi menyelamat sangat memalukan. Ini ditambah dengan keldai Pak BODOlah yg turut sibuk menggunakan keranda terbang untuk melawat kawasan bencana (banjir) kononnya prihatin masalah rakyat. Bertambah-tambah lewatlah operasi menyelamat.

Bayangkan kalau ada operasi pemindahan banjir, terjunam pulak nuri tu, entah berapa byk nyawa yg melayang. Seperti biasa, cuaca buruk yg dipersalahkan.

Pilot kalau engkar, kena court marshall plak... Mau tak mahu, kenalah tanggung risiko.. Entah berapa byk lagi nyawa bangsa Melayu yg akan hilang.

Mcm saya selalu katakan bahawa musuh org melayu sekarang adalah org melayu itu sendiri, dan paling ketara adalah keldai-keldai di bawah pimpinan BODOlah....

Cukuplah......... jom ramai-ramai kita tukar kepimpinan yg ada demi bangsa Melayu yg dah semakin hina dari org yg paling hina (faham la kut siapa nooo.... geng lrg haji taib laaa, sapa lagi)...

-org tanjung-

Anonymous said...

"Sentiasa Di Angkasaraya"
Cogan kata TUDM kita...... sebaliknya Nuri kita hilang kuasa bila berada di atasnya...Pergilah 6 Perwira menyahut panggilan Illahi...Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka..Amin
Kalau benar Sikorsky S-61A4 kita boleh digunakan dalam masa 3 ke 4 tahun sambil menunggu ketibaan helikopter baru...apa kata kita alu-alukan pihak tertinggi dikementerian pertahanan,tak kira siapa ,TPM kita sekalipun tak apa. Naik helikopter Nuri yang statusnya Serviceable dari kuala lumpur ke kuantan dengan disaksikan oleh jutaan rakyat seluruh Malaysia bagi membuktikan bahawasanya Pesawat kita itu masih boleh digunakan atau tidak... jadi keyakinan rakyat terhadap kredibilti pertahanan negara mungkin bertambah baik dan percaya yang nuri masih boleh digunakan untuk jangka masa terdekat ini..

Anonymous said...

sembang-sembang kosong pasukan keselamatan kita dalam hutan rimba semasa misi mencari dan menyelamat pesawat Nuri 13 Jul 2007....

prebet lapok:"skot..hang rasa gaji baru kita nanti banyak ke tak ye...."

prebet usang:"tak banyaklah..janji kerajaan untuk askar dan polis dapat tambahan 20% campur dengan 25% ikut sokongan..tapi kita cuma dapat 30% je..mane gi lagi % kita tu....?"

prebet lapok:"ni yang aku sakit hati wei...dah le dok dalam hutan gelap ni tak jumpa apa...gaji pulak bagi banyak tu..."

prebet usang:"ntah le pok...aku ni kalau gaji aku nanti tak banyak...baik aku berenti je...keje kat felda getah bapak aku dah leh jadi kaya..."

prebet lapok:"akupun samalah macam hang, baik aku keje technician masa aku belum masuk askar dulu...gajipun besar..

...lalu kedua-dua sahabat karib itu menyusuri anak sungai...

SLR said...

Itulah pentingnya rakyat Malaysia membaca bukan sekadar cakap2 orang. Pembelian pertahanan adalah satu insuran yang wajib, pembelian senjata tidak patut dilihat sebagai satu pembaziran. Ia berkait rapat dengan pelaburan dan senjata untuk "bargain" dalam isu-isu diplomatik yang mungkin tidak pernah dihalusi oleh rakyat Malaysia.

Bukalah minda, jangan biarkan otak terlalu streotype dan tak habis2 kaitkan dengan rasuah.

Kerajaan Tiga Beranak
Imam Besar Mahzab Islam Hadhari
Solidariti bersama bloggers Malaysia