Tuesday, March 11, 2008

Abdullah Hj Ahmad masih tidak berubah

Kami tidak kata bahawa saya di sana dan saya hanya bercakap untuk orang Melayu (dan) saya tidak mahu bercakap untuk orang lain. Saya telah katakan bahawa saya Perdana Menteri untuk semua dan saya tetap dengan pendirian itu,katanya. Petikan : Utusan Malaysia 11hb Mac 2008.

Berdasarkan kenyataan itu "Saya Perdana Menteri" oleh Abdullah Hj Ahmad maka jelaslah bahawa sebaik sahaja beliau di lantik semula sebagai Perdana Menteri dan mengetuai Kerajaan Tiga Beranaknya dia masih tidak berubah, malah masih angkuh dan sombong yang berterusan dan menunjukkan kebingungannya walhal semua tahu bahawa dalam Perhimpunan Agung UMNO di selalu menyebut slogan “Hidup Melayu”. Bukankah itu satu bentuk perjuangan untuk Melayu atau mungkin memperalatkan Melayu tetapi yang untung adalah Patrick Lim serta kuncu-kuncu anak dan menantunya yang sebilangan besar bukan Melayu dan sebenarnya perkataan Hidup Melayu tidak pernah disebut oleh mana-mana Perdana Menterinya sebelumnya.

Rakyat hari ini telah menyaksikan bagaimana gilanya dia hendak dilantik menjadi Perdana Menteri dengan mengetepikan satu peraturan melantik seorang Perdana Menteri bila dia sendiri menyampaikan kepada Yang Di Pertuan Agong sehingga KSN - Ketua Setiausaha Negara tidak berperanan sebagai pegawai yang sepatutnya menjadi perantaraan bagi melantik Perdana Menteri dan mengumumkan perkenan Yang Di Pertuan Agung mengenai pelantikan beliau sebagai Perdana Menteri dan majlis menghadap bagi tujuan mengangkat sumpah.

Persoalan besar kenapa BN-Barisan Nasional kalah begitu teruk sehingga terlepas bukan lima negeri malah enam negeri jika di ikut konsep majoriti bila Wilayah Persekutuan dikuasai oleh pembangkang 10 dari 13 kerusi yang di pertandingkan.

Rakyat nampaknya mengikut fenomena yang pernah wujud dalam tahun 1969. Bila rakyat yang baru 12 tahun mengecap udara kemerdekaan dan yang memperjuangkan itu adalah UMNO tetapi apabila menyentuh soal kepentingan rakyat, pemilih atau pengundi mengetepikan jasa dan sumbangan UMNO dan Perikatan tetapi sungguhpun tidak menafikan sumbangannya.
Apakah sebab para pengundi bertindak sehingga menafikan 2/3 kekuatan Perikatan jika tidak dia bantu oleh ahli Parlimen Sabah dan Sarawak? Sebabnya ialah, selepas beberapa tindakan yang dilakukan oleh Tunku Abd Rahman dalam beberapa isu semasa yang melibatkan orang Melayu dan keputusan mengeluarkan Singapura dari Malaysia serta dari segi orang bukan Melayu ialah soal kedudukan tanah yang diduduki dan gaji kaum buruh termasuk pekerja ladang.

Dan yang terpenting ialah persetujuan Tunku Abd Rahman meletakan jawatan sebagai Perdana Menteri dan menyerahkan kepada Tun Abd Razak setelah didesak oleh MKT - Majlis Kerja Tertinggi UMNO (sebutan masa itu) menjelang PRU ke 3 itu.

Tetapi apabila tibanya masanya, Tunku bertukar pendirian bila bertanding semula di kawasan Parlimen Kuala Kedah. Dan soal Tunku sudah bersetuju berhenti menjadi Perdana Menteri itu telah tersebar dikalangkan orang-orang awam. Di sini segalanya bermula kekalahan teruk Perikatan di tahun 1969.

Hari ini isunya sama, walau pun MT- Majlis Tertinggi UMNO menyokong penuh dan tidak pernah menyebut atau mendesak meletakan jawatan Perdana Menteri kepada Abdullah Hj Ahmad walau pun semua orang UMNO tahu dan sudah menjadi tidak rahsia lagi bagaimana garang Annuar Musa dari Kelantan meminta Dr Mahathir Mohamad meletakan jawatan Perdana Menteri selepas prestasi BN merosot selepas PRU ke 10 dan menikus di zaman Abdullah Hj Ahmad kerana melindungi beberapa kes rasuahnya yang ditahan pendakwaan oleh Abdullah Hj Ahmad.

Begitu juga isu pembatalan jambatan baru ke Singapura, kenaikan harga barang walau rakyat ditipu dengan kenaikan gaji tetapi terdapat berjuta kaum buruh dalam sektor swasta masih gaji di tahap lama dan Abdulah Hj Ahmad tidak melayan gaji minima yang diperjuangkan kaum buruh dan banyak wang negara untuk dibelanjakan dicurah kepentingan perniagaan anak, menantu dan kroni. Maknanya isu tahun 2008 sama dengan tahun 1969 kenapa UMNO tidak belajar darinya, atau semua orang UMNO tidur sama dengan Abdullah Hj Ahmad yang terkenal dengan tidurnya.

Dan adalah tidak benar bahawa apa yang dikatakan oleh Johari Baharom seorang bekas guru jasmani yang dilantik menjadi Timbalan Menteri kerana jasa mengalahkan Tun Dr Mahathir Mohamed sebagai perwakilan UMNO di Kubang Pasu dalam TV 3 bahawa selepas PRU Ke 10, UMNO tidak mendesak Tun Dr Mahathir Mohamed meletakan jawatan yang berbeza dahulu gesaan peletakan jawatan itu dibuat oleh Menteri-menteri atau Menteri Besar yang bermasalah yang di Ketuai oleh Shahidan Kassim dan Khalil Yaakob tetapi hari ini oleh akar umbi.


Kekalahan BN banyak faktornya dan jika hendak mengkaji sebab-sebabnya, Abdullah Hj Ahmad yang suka memecahkan masalah dengan menyerahkan orang lain menyelesaikan dan yang dia tahu hanya membuat Suruhanjaya Diraja, elok benar diwujudkan satu Suruhanjaya Di Raja membuat siasatan dalam ketelusan SPR-Suruhanjaya Pilihan Raya atau Suruhanjaya Bebas menyiasat kekalahan BN dan di mana akan sendirinya akan menjelaskan kenapa.

Bagi mereka yang ada asas sains politik, mereka tidak ada apa-apa yang menghairankan akan kekalahan BN dan UMNO itu kerana dengan keputusan yang ada membuktikan bahawa BN sudah gagal dalam manifestonya yang bertemakan Cemerlang Gemilang dan Terbilang yang dibawa oleh Abdullah Hj Ahmad dalam PRU ke 11 dan ditukarkan ke slogan yang pernah digunakan dalam tahun PRU ke 5 yang berbunyi “Keselamatan Keamanan Dan Kemakmuran, ini memberi pengertian bahawa pemikir yang berdamping dengan Abdullah Hj Ahmad seorang yang ketandusan ide dan pemikiran basi seperti ide Pembangunan Koridor yang menjadi ejekan yang dikenali dengan nama Pembangunan Kaki lima.


Dari malam kekalahan BN hingga ke Mesyuarat MT UMNO dan BN jelaslah bahawa Abdullah Hj Ahmad masih bersikap sombong, angkuh dan mental “disorder”. Kesimpulannya bahawa Malaysia walau mempunyai ramai intelek yang dikira cerdik pandai tetapi berada di dalam gua dan tidak pernah melihat cahaya seperti yang berlaku dalam siri ISU terbitan RTM, di mana seorang ahli panel mempertikaikan kemampuan Parti Pembangkang untuk menurunkan harga minyak dan sebagainya.

Nak kata bodoh kepada ahli panel keterlaluan, bukankah dengan kemenangan Parti Pembangkang menafikan 2/3 di Parlimen dan enam negeri akan menyukarkan kenaikan harga barang kerana akan mengakibatkan BN akan tidak popular dan hilang dari peta parti politik di PRU mendatang. Bukan itu satu cara berjayanya Parti Pembangkang kalau tidak dapat menurunkan harga minyak melalui kuasa politik terhadnya sekurangnya menahan kenaikan harga melampau untuk kepentingan kapitalis yang didukung oleh UMNO dan BN.

Bagaimana pun Abdullah Hj Ahmad tidak akan berubah, walau pun dia mendapat sokongan tidak melebihi 100 orang pemimpin UMNO dan BN tetapi ada 26 juta menolaknya, Jom kita bungkus UMNO dan BN dengan kertas belacan sama seperti Tajul Rosli Ghazali yang takut bini itu bagi duit dengan pemimpin UMNO Perak yang dibungkus dengan surat khabar yang dikenali dengan nama duit belacan pada PRU yang ke 13 yang akan menjadi nombor sial kepada Abdullah Hj Ahmad dan UMNO.


Sang Kelembai: Kebangkitan kolum kelima (fifth colum) yang tidak ter-organisasi tetapi bertindak seperti aliran anak sungai yang menurun bukit akhirnya bertemu dalam satu muara atau kuala sehingga menjadikan satu gelombang. Dan gelombang ini yang menyebabkan Zainuddin Maidin, Shahrizat Jalil dan beberapa orang pemimpin UMNO/BN lagi sudah mati lemas. Dan hanya Abdullah Hj Ahmad sahaja yang masih berkapal mewah tapi ahli UMNO tetap terkapai-kapai meminta pertolongan. Masih lagi ahli UMNO bersedia jadi lembu kepada Abdullah Hj Ahmad dan keluarganya?

6 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum-kembali setelah lama tidak melawati laman Sdr Zaharin. Setelah semua rakyat tidak kira Melayu, Cina dan India menunjukkan rasa tidak puas hati yang teramat sangat,Pak Lah IAHAH masih tidak sedar diri, tidak tahu malu dan segala-galanya yang "TAK".
Kalau dahulu selepas PRU ke-11, Pak Lah IAHAH dengan bongkaknya berkata "Marjoriti rakyat bersama saya" tapi kali ni ungkapan tersebut TIDAK LAGI KELUAR SEBAB TERSEKAT KAT CELAH KERONGKONG.
Kalau sebelum PRU ke-12 Pak Lah IAHAH berkata keputusan pilihanraya merupakan penilaian prestasi kerajaan dalam erti kata lain kepimpinan Pak Lah IAHAH. Selepas keputusan dikeluarkan, buat-buat lupa dan tak tau pulak macam ungkapan tersebut tak pernah diucapkan. Mungkin masa keputusan dikeluarkan, masih nyenyak tidur sampai terkeluar air liur basi.
Sebelum PRU ke-12, ternyata MT UMNO memang "empty" sebab asyik jadi "Yes Man" dan "PAK ANGGUK" sahaja. Lepas pilihanraya ni pun masih mengamalkan perangai yang sama sampai saranan baik Mantan TDM supaya Pak Lah IAHAH meletak jawatan pun diperkecil2kan dan diperlekeh2kan.
Apa nak jadi ye ... lepas ni kalau Pak Lah IAHAH tak meletak jawatan makin akan hancurlah dan akan lenyaplah teruslah UMNO dari persada dunia Melayu kerana telah dibuang jauh ke dalam lautan Pasifik oleh orang Melayu UMNO sendiri.
Sebelum ini berlaku, marilah kita bersama2 bersatu tenaga mendesak Pak Lah IAHAH supaya meletak jawatan sebelum semuanya menjadi terlambat.
Syukur kepada ALLAH kerana memberikan keberanian kepada orang Melayu dan khususnya ahli UMNO untuk menunjukkan perasaan ketakpuashatian dalam PRU yang lepas. Sesungguhnya ALLAH masih menyayangi orang Islam di Malaysia ini dengan memberikan satu pengajaran dengan kekalahan teruk untuk diambil iktibar.
Maka akan rugilah barangsiapa yang tidak mengambil iktibar dari kekalahan tersebut-dan orang tersebut adalah Pak Lah sendiri dan termasuklah pemimpin UMNO yang masih membuta tuli menyatakan ketaatan kepada Pak Lah IAHAH krn mereka ini semua akan diingati sebagai PENJAHANAM KETUANAN BANGSA MELAYU. Bagi kita yang masih terkedu dengan keputusan Pak Lah IAHAH untuk terus menjadi PM, sekiranya kita masih berdiam diri, sesungguhnya kita bukan sahaja akan dilaknati oleh anak cucu kita di kemudian hari malahan ALLAH juga akan melaknati kita semua kerana tidak mengambil iktibar dari pengajaran yang diberikan walaupun setelah kita MENYEDARINYA. Na'uzubillahi min zalik.
WASSALLAM

Anonymous said...

Jika pak lah punya waras minda
Maruah UMNO/BN wajiblah jaga
PM dari negeri kalah dipersenda
Nyata hal peribadi lebih utama

Buat kesekian kali bela menantu
Serupa idea menantu dipersetuju
Taraf PM berkata buat kita ragu
Jangan lagi sorok dalam kelambu

serling
[11.03.08]
selasa
.....

Anonymous said...

Jika pak lah punya waras minda
Maruah UMNO/BN wajiblah jaga
PM dari negeri kalah dipersenda
Nyata hal peribadi lebih utama

Buat kesekian kali bela menantu
Serupa idea menantu dipersetuju
Taraf PM berkata buat kita ragu
Jangan lagi sorok dalam kelambu

serling
[11.03.08]
selasa
...

Mohd Shukri b. Mohamad Jani & Rafidah bt. Hamdan said...

Assalamualaikum saudara Sang Kelembai.
saya sebenarnya masih tertanya-tanya akan faktor-faktor kekalahan BN di Negeri Perak. apa yang kita lihat di TV dan internet, tidak ada yang mengupas faktor-faktor kekalahan tersebut. Sama-sama kita meneropong ke sana...
wassalam...

Fikir Tajam said...

Rakyat Malaysia mahupun sebahagian besar ahli UMNO akar umbi bukanlah lembu Badawi. Mereka adalah manusia bermaruah yg tak sanggup/rela melihat bumi berTuah ini diinjak-injak oleh Kerajaan 3 Beranak.

Yang sebenar-benarnya menjadi LEMBU BADAWI SELAMANYA IALAH:

1. Ali Rustam (Ali Ketam) yg sanggup cium punggung Badawi demi survival politinya. Ali hanyalah budak kerani LLN (skrg TNB) yg mana pemikirannya tak jauh lebih sikit daripada tahap pemikiran kerani. Cakap aje berdengung tapi kosong. Asyik mabuk bela sungai sekangkang mencecah RM 400 juta sapu dek DAP terimalah Padah! Bayangkan wang sebanyak itu jika dibangunkan kehidupan/ekonomi Rakyat di ceruk-ceruk kampung tradisional yg kebanyakannya masih ketinggalan jauh bak langit dan bumi. Pergilah ke Ulu Seraja di Parit Melana apa yg ada (patutlah bendera PAS berkibar megah hari tu). Pergilah ke Kuala Sungga, Nyalas, Asahan, Sg Rambai, dan banyak lagi. Ali Rustam terlalu obses/taksub dengan pembangunan di Pusat Bandaraya yg ternyta hanya menguntungkan para penyokong DAP. Sepatutnya aktiviti pelancongan tidak terlalu tertumpu di bandar saja bahkan kita sememangnya berupaya membangunkan produk pelancongan agro/eko-resort. Janganlah taksub sangat pada monumen tinggalan penjajah tu.

(akan bersambung)

Mangsa Kroni said...

Telekom dan Celcom dikuasai oleh sanak- saudara Pak lah. Marilah kita semua boikot 019 dan 013!

Kerajaan Tiga Beranak
Imam Besar Mahzab Islam Hadhari
Solidariti bersama bloggers Malaysia