Monday, May 19, 2008

Mahathir dan Lim Kit Siang

Orang-orang politik dikejutkan dengan kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad keluar (bahasa yang sebenarnya berhenti) dari menjadi ahli UMNO walau pun dia mempunyai keahlian 01 jika mengikut senarai ahli UMNO Baru yang ditubuhkan olehnya sebaik sahaja UMNO dibatalkan pendaftaran oleh Mahkamah dalam kes 11 orang vs Setiausaha Agong UMNO berhubung dengan pemilihan jawatan dalam UMNO di tahun 1987.

Sementara itu akhbar Utusan Malaysia hari ini 19hb Mei 2008 pula melaporkan akan perihal Lim Kit Siang selaku penasihat DAP dan ahli Parlimen Ipoh Timor, Perak akan desakan meminta Saya Perdana Menteri, Abdullah Hj Ahmad yang Saya Masih Di sini menarik balik laporan Polis yang dibuat oleh pegawainya berhubung dengan terdedahnya maklumat yang dikira mendahului kerajaan dalam isu Suruhanjaya Di Raja yang menyiasat kes Video Lingam.

Tun Dr Mahathir Mohamad telah membuat pendiriannya untuk tidak menyertai UMNO bagi satu waktu yang bergantung kepada Abdullah Hj Ahmad masih atau berhenti dari menjadi Presiden UMNO dan seterusnya Perdana Menteri. Ini memberi pengertian bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mahu bersubahat lagi dengan apa yang dilakukan oleh UMNO di bawah kepimpinan Abdullah Hj Ahmad yang dirasakan merugikan agama, bangsa dan tanahnya air.

Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak salah, sama dari segi perjuangan yang dianutinya atau dari sudut pandang agama. Mungkin kepada tafsiran Tun Dr Mahathir Mohamed bahawa perbuatan Abdullah Hj Ahmad terus merompak di siang hari oleh keluarganya yang bernama Kamalludin Hj Ahmad satu perbuatan mungkar, belum lagi perkara-perkara lain.

Dalam Islam memang diajar kepada pengikutnya jika ada sesuatu yang mungkar, mesti dilawan melalui tangan, yang mungkin bermaksud berperang atau yang keduanya dengan lidah yang juga bermaksud untuk berkata-kata atau bercakap dan terakhir dan di kira paling lemah ia di dalam hati bagi menyatakan tidak ada persetujuan perkara tersebut.

Bila Tun Dr Mahathir Mohamad keluar dari UMNO mungkin dia telah melalui proses tersebut dan terakhirnya dia membuat tindakan seperti orang Islam yang berada di dalam kumpulan peminum arak, walau pun tidak ikut sama meminum, minuman yang dilarang oleh Islam itu tetapi dia menyedari bahawa hukum berdosa adalah sama dengan yang meminum. Akhirnya di dalam Islam diarahkan bagi tidak terlibat dengan dosa, ditinggalkan sahaja kumpulan yang sedang berpesta dosa itu.

Kesimpulannya Tun Dr Mahathir Mohamad sudah berfikir panjang dalam tindakan itu. Tidak ada siapa perlu sedih dan gelisah atas keputusannya jika memahami apa yang sebenarnya berlaku. Hanya mereka yang dibutakan mata dan ditutup hati untuk tidak berfikir. Biarlah Tun Dr Mahathir Mohamad tenang dengan kematian yang akan menjemputnya bila-bila masa seperti pemimpin UMNO yang mati di luar UMNO sebelumnya kecuali Almarhum Tun Abd Razak Hussein.

Telah tiba masa orang Melayu khasnya ahli UMNO mencari dan mentafsir perkara-perkara yang baru yang tidak disedarinya yang lebih mengancam Melayu atau UMNO sendiri untuk bangun dari katil perbaringannya setelah sakit ditimpa kekalahan dalam PRU yang ke 12 baru-baru ini.

Isu tindakan dan cadangan Menteri yang terkenal sebagai penagih arak tegar untuk mengujudkan Suruhanjaya Kehakiman yang diertikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad di masa depan jika Perdana Menteri masih di dalam UMNO, Perdana Menteri itu hanya sekadar seorang posmen yang menghantar surat kepada Yang Di Pertuan Agong.

Dan yang terpenting jika setiap Hakim melalui tapisan luar politik, maka akan terdapat nanti Hakim yang terfikir sudah di putihkan dengan kuasa yang ada akan menjurus kepada rasuah, di mana Hakim itu tidak dipercaya orang mengamalkan rasuah. Begitu juga jika di suatu masa jika Hakim yang tidak lagi mahu mengikut kehendak kepentingan Umum yang digalakkan dalam ilmu Fiqh akan mengikut tafsiran Perlembagaan atas kepentingan undang-undang semata seperti mana berlaku di Pakistan, bila Hakim dan Kerajaan tidak boleh se iring dalam banyak masalah.

Begitu juga hari ini isu yang terpenting dari membincangkan soal Tun Dr Mahathir Mohamed yang keluar UMNO, cuba bincangkan apa sebab nya tanpa sebab dengan tiba-tiba Lim Kit Siang seperti menyokong akbar yang dikira tidak pernah memberi ruang kepadanya sehingga berita sokongannya itu tidak disiarkan dalam akbar yang kena dakwa. Apa permainan politik ini?

Lim Kit Siang, jika dikaji dalam masa sebelum PRU dan selepas PRU ke 12 jarang sekali membangkitkan isu-isu yang melibatkan perniagaan anak Saya Perdana Menteri Abdullah Hj Ahmad yang saya masih di sini. Kenapa kah Lim Kit Siang tidak membangkitkan isu penglibatan Kamalludin Bin Abdullah dalam berbagai perniagaan khususnya penglibatan Scomi dan ECM Libra. Dan juga kenapa tidak meneruskan supaya kerajaan mendakwa Khairy Jamalludin Abu Bakar dalam isu pembelian dan penjualan saham Ecm-Libra.. kenapa dan kenapa?

Banyak orang yang tidak tahu bahawa salah seorang penasihat yang mengatur negara ini yang dimiliki oleh Abdullah Hj Ahmad ialah seorang penagih arak yang bernama Kalimullah anak lelaki Masheerul Hassan disamping seorang lelaki yang pandai menyembunyikan diri atau low profile yang bernama Zulkefli Abdul, sahabat baik Lim Kit Siang.

Perhubungan mereka tidak lah di tempat terbuka tetapi ada masanya mereka akan bertemu juga di Hotel mewah. Maka jika dikatakan bahawa Kalimulllah Masheerul Hassan adalah orang perantara Kamalludin Abdullah yang memiliki berbagai kepentingan perniagaan semasa PRU tempoh hari ada menyumbang wang yang banyak juga kepada tabung PRU DAP. Oleh itu siapa yang mensabotaj UMNO? Satu persoalan yang menarik dan mengapa isu ini ditimbulkan sendiri oleh Abdullah Hj Ahmad dalam Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO? Sendiri mahu fikirlah.

Yang jelas dan nyata, jika kita rajin membaca surat khabar dan berita-berita semasa perihal kerajaan parti campuran di terajui oleh DAP di Pulau Pinang dan juga ucapan-ucapan Lim Kit Siang di Parlimen dalam tempoh persidangan sekarang, jarang terdapat ucapan yang menjurus kepada hentaman atau serangan kepada soal-soal perniagaan keluarga Seri Perdana. Sebilangan besar ditumpukan kepada isu yang lain khas sasaran kepada Najib Tun Razak.

Dan satu persoalan besar kepada Lim Kit Siang ialah di mana anak nya Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang ialah sewajarnya orang-orang Melayu kena bertanya, kenapa projek-projek yang diketahui milik kepentingan Seri Perdana akan diteruskan di Pulau Pinang. Kenapa tidak dibatalkan sahaja? Itu kena di jawab oleh Lim Kit Siang, adakah kaitan dengan Kalimullah anak lelaki Masheerul Hassan!

Kes Altantuya adalah isu popular oleh Lim Kit Siang tetapi pernah kah mereka bertanya, siapa antara polis yang ditangkap di atas tuduhan membunuh itu? Adakah dia juruiring kepada Najib Tun Razak atau Abdullah Hj Ahmad dan kenapa dia di tangkap di Pakistan ?

Bagaimanakah C4 dikaitkan dengan Kementerian Pertahanan eatelah di mahkamah di akui bahawa persenjataan termasuk bahan letupan dikeluarkan daripada Pasukan PDRM.

Kenapa Kementerian Keselamatan Dalam Negeri yang di bawahnya ada Jabatan Imigresen tidak di kaitkan akan kehilangan data-data kemasukan si mati yang dibunuh?

Dan terakhir sehingga sekarang setelah kes dibicarakan dan serangan Lim Kit Siang ialah kepada soal komisen pembelian senjata perang itu tetapi tidak pernah disoalkan oleh Lim Kit Siang, duit kepada siapa di bayar dan di mana duit itu sekarang.

Semua persoalan ini boleh juga di tanya dengan Tun Dr Mahathir Mohamed yang sudah tidak menjadi ahli UMNO, dari mana bermulanya idea pembelian senjata perang itu dan apa yang terjadi sebelum dia bersara menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri, pergilah tanya mungkin ada cerita yang tersembunyi.

Sang Kelembai: Berdasarkan komen pembesar UMNO terhadap Tun Dr Mahathir Mohamed yang berhenti sekejap menjadi ahli UMNO Nampak sangat tak cerdik dan memakai akal. Bukan soal keluar menjadi ahli UMNO oleh Tun Dr Mahathir Mohamed secara bersurat dan keputusan muktamad akan terletak kepada Fasal 10.7 Perlembagaan UMNO, bagaimana mereka mendahului Perlembagaan UMNO jika perkara itu tidak dibincangkan dulu di dalam Mesyuarat Majlis Tertinggi. Agaknya memang UMNO ini ditadbirkan oleh “one man show” Abdullah Hj Ahmad dengan penasihatnya Zulkefli Abdul dan Anuar Zaini.


14 comments:

Fikir Tajam said...

Sang Kelembai kelihatan bernas dan punya minda sedikit cerdik dalam mengupas permaianan mantiq mediocre Abdullah dan DAP. Bukankah sememangnya DAP yg memerintah Malaysia sekarang lantaran satu demi satu Suruhanjaya ditubuhkan. Bukankah LKS yg selama ini begitu obsess memperjuangkan penubuhan pelbagai Suruhanjaya Di Raja demi cita-cita politiknya.

Jelas sudah Abdullah hanyalah budak suruhan DAP. Sang Kelembai sahaja yg masih terhegeh-hegeh mencium tangan Abdullah (tak pasal-pasal memberi kredit kepada Kerajaan 3 Beranak).

Abdullah, Anwar, Kali, Anuar aini, Zulkefli Abdul, Musa Hitam (Hati Legam pasal terlalu banyaknya duri semalu onak berduri di hati belaiu yg busuk maung lagi mahing itu!) adalah balaci-balaci Zionist! Mereka ini sanggup di'liwat' Singapura demi dilihat popular, ternama, berharta dan berkedudukan tinggi!

Anonymous said...

A'kum. Boleh tuan cerita lebih lanjut tentang Zulkefli Abdul?

Anonymous said...

Salam Saudara,

Satu teory yang amat menarik. Secara peribadi biarlah Tun M keluar UMNO. Dia pun dah 83 tahun. Mungkin dia hendak tumpukan perhatian pada amal ibadat dan bermain dengan cucu cucu di rumah. Nak cari ketenangan, keranan ketenangan itu amat mahal harganya.

Saya akan tetap hargai dan kenang jasa jasa beliau pada Melayu, Islam dan Malaysia amnya. Saya pasti mesti ada HIKMAH yang tersirat disebalik yang tersurat oleh Allah swt menggerakkan hati kecil Tun M untuk mengambil tindakan sedemikian.

Sebagai insan biasa, ahli UMNO biasa dan usia pun dah setengah abad saya hanya mampu berdoa semuga semua ahli UMNO bertenang. Saya tidak akan keluar UMNO, saya sayang pada UMNO. Pemimpin datang dan pergi. Adat hidup, tiada yang abadi.

Namun demi masa depan orang Melayu, diharap UMNO kukuh dan berada dilandasan yang betul. Semgoa Allah swt akan terus memberkati Malaysia, menghuraikan segala kekusutan dan rahsia rahsia yang patut terbongkar demi negara tercinta. InsyaAllah.

Anonymous said...

Assalamualaikum - sdr Zaharin saya amat berbangga dgn tindakan TDM. Bagi saya beliau seorang negarawan yg berani dibandingkan dgn pemimpin UMNO yg lain yg tidak berdaya menafikan yg salah dan menegakkan yg hak. UMNO sekarang ini adalah utk memertabatkan PakLah & family dan bukannya orang Melayu lagi. Walaupun telah jelas protes dari rakyat, PakLah masih menebalkan muka dengan make-up yg tebal2 utk tidak menampakkan malunya utk terus memimpin negara atas alasan yg biasa "I have work to do". Mungkin yg sebenarnya "My family is not rich enough for me to retire". Dengan ini saya mengisytiharkan utk keluar UMNO selagi mana PakLah Imam Besar IAHAH memegang tampuk dan menerajui kepimpinan UMNO.
Wassallam

Anonymous said...

Salam Saudra Zahrin,

Rata-rata orang kata Pak Lah lemah, tetapi pemimpin-pemimpin UMNO tetap membei sokongan tidak berbelah bagi. Negarawan Tun Dr Mahathir bukan calang-calang orangnya, pasti membuat perkiraan terperinci pada membuat keputusan keluar dari UMNO. Penyokong akar umbi kini terperangkap di tengah jalan, telan mati mak luah mati bapa. Mereka sayang UMNO tetapi Pak lah yng mereka tolak. Paka Lah patut sedar yang ahli-ahli UMNO tidak yakin lagi kepadanya, maka berundurlah dengan cara terhormat demi kepentingan UMNO, Melayu dan Islam.

HSH EmperorX said...

Someone tipped me off that ..

Raja Petra Kamarudin is a Commoner ..

Q1: How come Raja Kamarudin has TWO GRANDFATHERS ie. Raja Uda and Sultan Musa?
Q2: Why he refused to answer such questions posted in his own site (Malaysia-Today.net)?

A: Sultan Musa is NOT his grandfather! More Here [ http://thexstories.blogspot.com/2008/05/raja-petra-kamarudin-is-commoner-i.html ]

Anonymous said...

Orang kita jangan hanya akan hiba, kenangkan kehebatan kebimbangan yang disuarakan Dr M setelah beliau tiada.

Pastikan perkara tersebut (menghargai TDM) dibuat pada masa ini. TDM telah tiada apa yang mustahak padanya sebagai seorang negarawan. Tetapi memandangkan kepentingan umat belau bersuara dalam banyak perkara yang banyaknya kita Melayu mudah lupa memang lupa atau buat-buat lupa.

DAP memang nampak suka dengan TDM dihina sebaliknya saya juga bersetuju mesra DAP dengan PM kita yang hebat ini.

Sebab datang dari negeri yang sama kah?

Gaban Sakti said...

Adapun keluarnya Tun daripada UMNO adalah sebagai langkah tepat. Tepatnya ketika UMNO semakin parah walaupun masih kelihatan utuh tapi dalamnya umpama kapal hendak karam. Masing-masing sibuk mengatur strategi untuk menang jadi abu kalah terus hilang bak debu. Peluang untuk Mukhriz cerah andai tiada tangan-tangan yang menganggu. Khairy begitu jua akan tetapi jika beliau berjaya, UMNO akan jadi hancur kerana akarnya goyah. Jika keluarnya pemimpin tinggi UMNO, jangan di tahan kerana masih lagi ada yang di bawah ingin merasa pula di atas. UMNO akan subur andai berjaya meneroka minda rakyat yang tidak punya parti. Golongan ini lebih telus dan ikhlas dalam perjuangan kerana tidak terikat dengan ketaksuban ideologi dan parti.

jiwafaham said...

Bila kumpulan-kumpulan gajah berjuang, PELANDUK MATI DI TENGAH-TENGAH. Saya tidak mahu jadi pelanduk yang mati itu...

pencak_silat said...

Sang Kelembai,
Jika ada masa sila lawati blog ini di http://paneh.blogspot.com

Anonymous said...

sy budak kecik yg tak reti politik n kureng bab politik...
tp apa y dpt dlihat bhw politik d m'sia ni dah merapu umpama org tua nyanyuk x sedar dri..
bg org melayu kenang lah jasa Tun Hussein Onn...
penat lelah arwah tubuh UMNO u org Melayu yg mungkin dpt bantu bantu Melayu...
Kita jgn jd macam zaman jahiliyah...
Jgn sampi org Melayu dipandang hina umpama pengelap kaki...
fikir2kan lah...

saarah hj. ali bashah said...

Salam en. zaharin,

Post yg bagus, bernas dan jelas. Saya perlu tabik, kematangan mengulas dengan baik utk diberi penilaian dan kefahaman kepada pembaca. Bina minda dgn positif terhadap isu politik semasa.

sekian, rakyat biasa, saarah hj. ali bashah.

kuanderas said...

Saudara,
saya bersetuju dengan perihal Lim Kit Siang yang tidak lagi menimbulkan isu-isu Kamaluddin Bin Abdullah. Malah isu KJ juga semakin kurang

Kesinpulannya sangat senang, mereka mahu Pak Lah & KJ kekal. Kekalnya Pak Lah sememangnya DURI DALAM DAGING kepada UMNO & BN

Thanks

anwar dot com said...

Salam

Siapa taja Anwar PRU 12 ?

Video 6- Siapa taja Anwar ?
http://www.youtube.com/watch?v=3Lx2zJwKqLA

Video 5- Anwar Muslim Moderate ?
http://www.youtube.com/watch?v=833myXwReuo

Video 4- Anwar gugurkan Negara Islam PAS
http://www.youtube.com/watch?v=JEYnh9Yvtew


Sumber :
http://www.anwaribrahimdotcom.blogspot.com

Kerajaan Tiga Beranak
Imam Besar Mahzab Islam Hadhari
Solidariti bersama bloggers Malaysia