Tuesday, June 20, 2006

Sang Kelembai 20062006


Maka akhirnya terperangkap juga budak-budak pemikir di Jabatan Pusat Dasar atau Policy Centre,Jabatan Perdana Menteri, yang mana nasihat-nasihat mereka ini, didengar oleh Abdullah Ahmad Badawi bila mana kerajaan secara rasminya akan menjawab perkara-perkara yang dibangkitkan oleh Dr Mahathir Mohamed dalam berbagai isu.

Sebenarnya Dr Mahathir Mohamad hanya bercakap sebagai seorang pencen yang tidak punya apa-apa kuasa kecuali sebagai warganegara Malaysia. Bila kerajaan bersetuju menjawab maka dengan sendiri Dr Mahathir Mohamad sudah diakui oleh Kerajaan sebagai jurubicara atau suara rakyat yang tidak berpuas hati dengan pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi.

Disebabkan kurang cerdik budak-budak di Policy Centre , Abdullah Ahmad Badawi kini macam termasuk ke tanah jerlus, lagi bergerak, lagi termasuk. Itu sebab bila mana Muhyiddin Yasin yang berangan jika Najib Abd Razak tersingkir dia ada peluang menjadi TPM, menyatakan bahawa sewajarnya Dr Mahathir Mohamed menulis surat kepada Abdullah Ahmad Badawi atas beberapa isu yang dia rasa terkilan. Sebenarnya kerajaan atau Abdullah Ahmad Badawi sewajarnya yang mesti menulis surat Dr Mahathir Mohamed bagi menjawab segala persoalan, supaya tidak menjadi polemik.

Dan bagi orang ramai dan rakyat episod ini adalah seperti menonton filem "Pirate on the Caribbean" yang sedang ditayangkan di pawagam sekarang, yang mana rakyat merasakan bahawa tiada untung bagi rakyat hendak mengetahui jawapan persoalan yang mahu dikemukakan kerana ini semua sudah berlaku, Agusta sudah terjual dan jambatan sudah tidak jadi dibina. Sungguhpun begitu ada satu asas persamaan dalam Pirate 0n The Caribbean ada Captain Jack "bahasa Melayu Keptein Jack (KJ)" dan episod ini ada KJ juga ia itu Khairy Jamaluddin.

Dengan kehilangan punca jawapan, maka Abdullah Ahmad Badawi membangkitkan isu Dr Mahathir Mohamad yang pernah berucap di pentas Parti Pas di tahun 1971 semasa pilihanraya kecil Kapar. Oleh kerana Abdullah Ahmad Badawi jenis tidak membaca, maka dia tidak tahu apa yang sebenarnya dilakukan oleh Dr Mahathir Mohamad masa itu, beliau bukan menyokong Parti Pas dalam pilihanraya itu sebaliknya lebih banyak menerangkan isu Tunku Abd Rahman Putra dan apa salahnya Dr Mahathir Mohamed hendak berucap di pentas PAS atau Parti lain, kerana dia sudah dipecat didalam UMNO dan dia tidak mempunyai tanggung jawab lagi terhadap partinya.

Dan dimana-mana sekarang tertulis bannner perkataan "Kami Sokong Pak Lah" dan yang menggelikan hati di PWTC ada perkataaan yang diperbuat oleh Puteri UMNO ia itu "Kami Bersamamu Pak Lah". Wow satu kemajuan dalam Islam ada Had dan ada Hari, bila Puteri UMNO sudah bersedia bersama Pak Lah semacam bait -bait lagu cinta. Mungkin inilah sebab ramai budak-budak Melayu tidak lulus Bahasa Melayu kerana ayat itu tergantung. Bagi yang nakal mumgkin berpendapat bahawa puteri boleh tidur bersama Pak Lah atau Puteri boleh berkaroke dengan Pak Lah atau budak-budak sekarang kata "Bersama Pergi Clubbing" kerana perkataan itu membolehkan bermacam-macam tafsiran. Lebih baik ayat-ayat itu dibuang sahaja sebelum digunakan oleh pihak berkepentingan untuk menjadi bahan lawak untuk Pak Lah.

Kesian Puteri yang diwujudkan di zaman Tun Dr Mahathir Mohamed menjadi alat politik kerana bila Puteri mengadakan majlis untuk Pak Lah yang Puteri berkata "I Love U" itu, Pak Lah lebih bersedia pergi tengok pertandingan bola yang dianjurkan oleh menantunya yang mana sebelum ini Pak Lah tidak pernah hadir majlis pertandingan bola. Kini Pak Lah telah mengukir sejarahnya sendiri. Tun Dr Mahathir Mohamed sendiri tidak menipu diri dia dalam soal sukan, dia tidak hadir apa jenis pertandingan sukan tetapi dia beri galakan. Majlis nak bermanja dengan Presiden tidak dipedulikan dan kini Puteri UMNO Malaysia beri sokongan pula kepada Pak Lah.

Dan bila semua orang memberikan sokongan kepada Pak Lah, orang pun bertanya, adakah Pak Lah tak disokong lagi. Kenapa bila memorandum 9 Menteri, tidak pula terjerit-jerit Menteri Besar macam Idris Jusuh dan Tajul Rosli Mohd Ghazali beria nak sokong Pak Lah tetapi bila ada orang berkata sesuatu dalam pentadbiran kerajaan, semua orang bangun. Ini sama seperti seekor harimau tua yang mengaum di dalam gua, mengapa pula segala Singa, Buaya, Ular hingga ke Lipan dan Kala Jengking yang berada di hutan rimba menjadi histeria dan rioh rendah? Maka dengan tindak balas itu, ini menjadikan Harimau Tua diakui masih bertaring lagi, malah kukunya boleh mengancam si Raja Rimba.

Sang Kelembai: Akhirnya nanti akan berlaku kisah cerita macam mana kancil menipu Singa Raja Rimba, hanya mengatakan bahawa ada seekor Singa lain di dalam perigi hendak makan dia, tapi Kancil itu berkata bahawa dia lebih rela dimakan oleh Singa Raja Rimba. Maka Singa yang tamak itu menerkam ke perigi yang dalam namun tidak menyedari bahawa Singa yang terbayang dalam air itu ada wajah nya sendiri.

4 comments:

aminsyukur said...

Alhamdulillah DS Paklah mendapat sokongan padat semua pihak samaada dalam kerajaan dan parti sebagaimana juga beliau mendapat kejayaan yang menjadi rekod dalam pilihanraya umum yang lalu.

Yang ingin saya respon di sini kelantangan suara seorang MB yang bernama YB DS Idris Jusoh kepala naungan Kumpulan 138 JE Group of Companies.

Saya amat kagum dgn kelantangan YB DS Idris Jusoh exSTROBA di dalam ucapannya semasa konvensyen umno terengganu tempohari sebagaimana kagumnya saya apabila melihat bagaimana beliau mengesat peluh semasa menjaja gula dan 'gateh teksi' dalam hujan membawa bossnya.

Masing2 punyai style masing2 untuk menunjukkan sokongan padu kepada Paklah cuma kalau over sangat rakyat terengganu boleh 'bauung' sesuatu. Apakah DS mewakili rakyat terengganu atau rakyat besut sahaja?

Jangan nanti rakyat terengganu kata : guane gamok le ning? serik dok oh dgn tok yeh. cuba tra hok laen dari pelek kelate pulok. hok hija ambe tak mboh doh.

nina najwan said...

Kalau Pak Lah betul-betul in control, apa perlunya dia melayan kerenah PM pencen yang masih tajam taringnya tapi tapi agak tumpul kukunya itu? Biarlah bekas PM yang telah pencen itu kata apa yang dia nak kata. Kalau dah keterlaluan, saman saja dia tu, atau letak saja di kemunting seperti mana penentang-penentang politik yang lainnya tu. Apa istimewanya Mahathir berbanding rakyat jelata yang lain? Persoalan yang Mahathir timbulkan bukan perkara baru, pembangkang telah timbulkan isu ini sejak sekian lama. Kalau dulu kerajaan cuma diam, kenapa pula sekarang perlu jawap?
Yang sentiasa nak tunjuk mereka sokong pak lah, itu budaya biasa dalam umno. siapa saja yang jadi pm, maka dialah yang perlu disokong, tak kira lah apa orang nak kata.

rakyatsmart said...

Saya tak faham kenapa si kelembai ni jadi barua Madey.

Anonymous said...

Sang kelembai pun main politik jugak untuk Blog dia nih nak kasi popular. Dulu masa Mahathir korang hentam kata dia tak betul sana-sini. Sekarang masa Pak Lah korang hentam jugak dan sokong balik Mahathir. Aku tak paham ler korang nih. Bagi aku mahathir tuh banyak menjahanamkan orang melayu. Yang kaya-kaya hanya melayu UMNO yang ada kepetingan dengan dia aja. Masa dia memerintah terlalu banyak angkara dia lakukan. Orang macam nih korang nak bela balik?? Lahai melayu memang mudah lupa.

Kerajaan Tiga Beranak
Imam Besar Mahzab Islam Hadhari
Solidariti bersama bloggers Malaysia