Saturday, February 02, 2008

Kemana Abdullah Hj Ahmad

Dalam sejarah politik Malaysia hanya Tun Hussein Onn, Perdana Menteri yang ketiga yang meninggal dunia pada 29hb Mei 1990 pernah mengatakan bahawa saya tidak penting yang penting ialah parti dan negara maka dia mengambil keputusan yang konsisten tidak mahu bertanding menjadi Ketua UMNO Bahagian Johor Bharu dan seterusnya meletakan jawatan sebagai Perdana Menteri, walau pun dipujuk dan dirayu. Al-Fatihah untuknya yang pada 12hb Februari ini akan berusia 86 tahun jika beliau masih hidup.

Dia berbeza dengan cara Tun Dr Mahathir Mohamed yang mengumumkan peletakan jawatan pada tahun 2002 tetapi boleh dipujuk untuk menyambung tugas sehingga tahun 2003 dan kemudian dalam kenyataannya semasa hendak berhenti menerangkan pula apa sebab dia tidak berhenti pada PRU 1999, persoalan yang berminat politik ialah tarikh mana yang Tun Dr Mahathir Mohamed pakai untuk tidak berhenti Perdana Menteri kerana menyudahkan kerja untuk beberapa soal kepentingan negara, adakah pada tarikh tahun 2002 semasa diumumkan di Perhimpunan Agung UMNO atau waktu kecederaan yang dibagi kepadanya hampir satu tahun itu?

Tetapi berlainan dengan “Saya Perdana Menteri” Abdullah Hj Ahmad dia tidak pernah berkata saya siap untuk tidak popular seperti mana pernah ditegaskan oleh Presiden Indonesia - Susilo Bambang Yudhiyono atau singkatan SBY dalam membuat beberapa keputusan termasuk kenaikan harga barang dan bahan api kerana berpendapat bahawa untuk kepentingan yang lebih besar, demi keadilan, dirinya harus meletakan populariti peribadi di urutan belakang.

Tindakan Abdullah Hj Ahmad membuat mereka yang sedar akan kembali kepada ingatan tentang sebuah filem karya Steven Spielberg bersama David H. Franzoni dan Douglas Wick. Yang bertajuk The Gladiator! Tokoh utama, General Maximus (yang diperankan oleh Russell Crowe) pada cerita tersebut sering disebut-sebut sebagai tokoh yang mampu memenangkan populariti. Dan antara satu daripada dialognya ialah Rebut hati rakyat, maka kau jadi raja seribu tahun.

Abdullah Hj Ahmad yang juga Imam Besar Islam Hadhari-ada had dan ada hari dalam Kerajaan seperti “The Invisible Government” yang disertai oleh tiga beranak, agaknya hendak dipanggil pahlawan bagi menjadikan dia yang terbaik dari empat pendahulunya, tentu tidaklah mudah.

Menjadi pahlawan yang dicintai rakyat tentu jauh lebih sulit lagi. Populariti bagaikan musafir. Hari ini dia datang, besok dia mungkin akan pergi. Populariti juga bagaikan pedang Azazil. Hari ini dia membela nyawa kita di peperangan, besok mungkin dia datang mendahului Izrail. Populariti kepada Abdullah Hj Ahmad mungkin seperti wang atau harta yang dia cari, satu yang berlawanan dengan sajak "mencari damai abadi" dia harus diperjuangkan setiap hari dan dicari setiap hari. Sebab populariti di hari ini sudah berbeza dengan hari kelmarin dan hari esok.

Dibawah pentadbiran The Invisible Government Kerajaan tiga beranak dalam berbagai kenaikan harga barang keperluan makanan sampailah kepada bahan bakar, rakyat seperti tidak hendak mengambil tahu bahawa setiap sesuatu itu adalah untuk memberikan keuntungan kepada kroninya. Contohnya kenaikan harga minyak dengan alasan membantu meningkatkan pengangkutan awam dari berapa jumlah ratusan juta yang terkumpul dari penghapusan subsidi kertas itu, berapa banyak syarikat Scommi milik anaknya berkepentingan mendapat nikmat dari subsidi itu, dari membekal gerabak KTM, membekal Bas Rapid buatan China untuk Kuala Lumpur dan Pulau Pinang sehinggalah Abdullah Hj Ahmad bersetuju projek monorel di Putrajaya ditangguhkan sementara Scommi sudah bersedia membekal gerabak monorel dan melaksanakan projek monorel di Pulau Pinang.

Namun demikian, rakyat seperti masih tidak mengerti dan menerima sikap Abdullah Hj Ahmad kecuali sebahagian besar orang yang cerdik dan faham tidak seperti ahli-ahli UMNO terhadap fenomena turunnya populariti UMNO kerana sikap Abdullah Hj Ahmad dalam berbagai hal yang tersiar dalam media alternatif terutamanya dalam Internet khasnya dalam isu rasuah yang didalanginya sendiri.

Setelah isu jam yang dipakai oleh bininya yang cantik jelita itu berjumlah hampir dengan nilai empat buah rumah murah yang setiap satu dikira berharga RM 45ribu, khabarnya pemberian Patrick Badawi. Sudah tersebar akan kisah bini cantiknya diberikan beg tangan bertatah emas pertama berharga tidak RM 600ribu oleh seorang adik Ketua Menteri.

Jelas, bagi seorang pemimpin politik Abdullah Hj Ahmad bukan sahaja tidak memerlukan diutamakan reputasi dan kredibiliti. Baginya, kedua hal tersebut bukan menjadi senjata efektif dalam menghadapi situasi apa pun. Jika dia mampu memainkan permainan tanpa harus banyak kehilangan reputasi dan kredibilitinya, istilah yang tepat disebut punya integriti. Tentu kemungkinan apa pun akan diambil kira setiap patah percakapan pasal integriti oleh "Saya Perdana Menteri" rakyat sewajarnya menimbangkan kalau tidak mahu berfikir supaya melawan kemungkaran ini walau jalan apa pun akan ditempuh, target sebesar lubang semut pun akan diburu walau apa pun risikonya. Termasuk UMNO terpaksa kalah.

Maka bila mana Abdullah Ahmad bercakap soal rasuah, dia sudah jadi momokan kerana dia seorang yang untouchable maka dia bercakap soal rasuah untuk orang lain khasnya Menteri-menterinya dan pegawai kerajaan.

Tetapi bagaimana dengan rasuahnya membenarkan beberapa syarikat yang berkepentingan menderma beberapa jutaan wang kepada Yayasan Budi Penyayang milik keluarganya. Bagaimana dengan membenarkan dirinya terlibat dengan persembahan muzik untuk isteri tersayang dengan dibiayai oleh syarikat besar yang berkepentingan seperti Berjaya dan YTL.

Belum termasuk soal moralnya, bagaimana anaknya seperti mana yang tersiar dalam akbar perdana dan Internet bila mendukung cucunya yang sebahagian dada anaknya yang sudah berlaki itu terdedah. Mungkin itu satu ajaran Islam Hadhari, di mana anak yang dah berlaki tak perlu menjaga kesopanan diri. Kini bapak pula bercium dengan bini di depan orang ramai. Gila tak gila Islam Hadhari sekarang. Dan jika UMNO dan Barisan Nasional masih diundi di bawah pentadbiran Abdullah Hj Ahmad maka berlakulah sama ada rakyat yang gila, Abdullah Hj Ahmad tidak gila atau rakyat siuman tetapi Perdana Menterinya gila maka siapa yang GILA? Kalau nak tahu tanya penulis politik Syed Hussein Al Attas.

Sang Kelembai: Sesiapa yang menuntun siaran langsung upacara Isteri Abdullah Hj Ahmad di majlis OKU di Pulau Pinang . Boleh mengukur itu kah Perdana Menteri Malaysia yang macam orang yang tak betul. Orang Melayu kena banyak beristighfar sebelum memangkah calon UMNO kerana sekarang yang bertanding bukan PARTI tapi ORANG seperti kata Mohd Khir Toyo, Menteri Besar yang mendandan wajahnya menjadi maco dan “hensem” itu.

3 comments:

ZURICH said...

IMAN MALIK dari Madinah berpesan kepada saya Abang..

1,Bila Kamu di angkat menjadi Peminpin ada DUA unsur yang di masuk ke dlam jiwa kamu,

a)Malaikat yang menlindung kepimpinan kamu.
b) Syaitan yang di datang KHAS dari keturunan AZAZIL.

Masalah UMNO ni mula tengelam punca.Mereka lupa BAHAWA ..
KIAMAT ITU BENAR,API NERAKA ITU BENAR,SYURGA ALLAH ITU BENAR.DAN KEMATIAN ITU BENAR.

HANYA AZAB ALLAH SAHAJA YANG BOLEH MENGAJAR MEREKA.. abang.

sniper said...

sebenarnya rakyat malaysia belum cukup 'gila' untuk terima 'idea gila' menumbangkan BN.. ini kerana BN cukup pandai memberi pelali sebelum 'gila' rakyat memuncak ..

jika dah bagi dos yang cukup, maka semua menurut aja .. dan dos-dos ini perlu diberi pada kadar dan masa yang tepat .. kalau bagi sikit atau awal sangat, nanti hilang 'power' pelali tu di saat yang diperlukan ..

pada saat ini nampaknya pelali dah mula disuntik.. nampaknya tak lama lagi semua akan menurut.. pedulikan aja pasal barang naik, minyak naik, tol naik, kroni naik .. sebab semua akan dikenakan dos pelali ..

setakat ini rasanya pembangkang masih tak menemui penawar ampuh untuk menawarkan dos-dos yang disuntik oleh BN .. selagi pembangkang tiada penawar ampuh, selagi itulah Pak Lah and the geng tetap berkuasa ..

Anonymous said...

This joke can be enjoyed by everyone. Not only that . It is politically correct and with a moral lesson.

===============================================================================



While walking down the street one day a Malaysian Boleh Minister is tragically hit by a truck and dies.



His soul arrives in heaven and is met by St. Peter at the entrance.



"Welcome to heaven," says St. Peter. "Before you settle in, it seems there is a problem. We seldom see a high official around these parts,

you see, so we're not sure what to do with you."



"No problem, just let me in," says the man.



"Well, I'd like to, but I have orders from higher up. What we'll do is have you spend one day in hell and one in heaven. Then you can choose

where to spend eternity."



"Really, I have made up my mind. I want to be in heaven," says the Yang Berhormat



"I'm sorry, but we have our rules," says St. Peter.



And with that, St. Peter escorts him to the elevator and he goes down,down, down to hell. The doors open and he finds himself in the middle of

a green golf course. In the distance is a clubhouse and standing in front of it are all his friends and other politicians who had worked with him.



Everyone is very happy and dressed in the finest batik there is. They run to greet him, shake his hand, and reminisce about the good times they

had while getting rich at the expense of the people. They play a friendly game of golf and then indulge themselves on lobsters, caviar and the most

expensive food there is.



Also present is the devil, who really is a very friendly guy who has a good time dancing and telling jokes. They are having such a good time that

before he realizes it, it is time to go.



Everyone gives him a hearty farewell and waves while the elevator rises.



The elevator goes up, up, up and the door reopens on heaven where St. Peter is waiting for him.



"Now it' s time to visit heaven."



So, 24 hours pass with the Yang Berhormat joining a group of contented souls moving from cloud to cloud, playing the harp and singing. They have

a good time and, before he realizes it, the 24 hours have gone by and St. Peter returns.



"Well, then, you've spent a day in hell and another in heaven. Now choose your eternity."



The Yang Berhormat reflects for a minute, then he answers: "Well, I would never have said it before, I mean heaven has been delightful, but I think Ai

yam better off in hell."



So St. Peter escorts him to the elevator and he goes down, down, down to hell. Now the doors of the elevator open and he's in the middle of a barren

land covered with waste and garbage.



He sees all his friends, dressed in rags, picking up the trash and putting it in black bags as more trash falls from above.



The devil comes over to him and puts his arm around his shoulder.



"I don't understand," stammers the Yang Berhormat. "Yesterday I was here and there was a golf course and clubhouse, and we ate lobster and caviar,

drank champagne, and danced and had a great time. Now there's just a wasteland full of garbage and my friends look miserable. What happened?"



The devil looks at him, smiles and says, "Yesterday we were campaigning just like you during an election...... Today you voted."





VOTE WISELY IN THE COMING ELECTION

Kerajaan Tiga Beranak
Imam Besar Mahzab Islam Hadhari
Solidariti bersama bloggers Malaysia